Prova Letras Inglês (Licenciatura) ENADE 2017 com Gabarito
Prova Letras Inglês (Licenciatura) ENADE 2017 com Gabarito
OBS: as questões de 01 a 08 são de Formação Geral, portanto, cobradas em todas as provas. Para conferir elas, basta acessar essa página.
CONHECIMENTO ESPECÍFICO
QUESTÃO 09
TEXT 1
O ensino da pronúncia em língua inglesa não tem sido enfatizado pelos professores, que priorizam a habilidade da leitura, a despeito das propostas metodológicas dos Parâmetros Curriculares Nacionais, que orientam que sejam trabalhadas, tanto no ensino médio quanto no ensino fundamental, as habilidades de leitura, comunicação oral e prática escrita.
A compreensão e a produção oral da língua estrangeira têm sido alguns dos principais obstáculos encontrados por aprendizes de língua inglesa, devido, principalmente, à enorme diferença entre o sistema fonológico da língua inglesa e o da língua portuguesa. As questões fonético fonológicas deveriam ser implementadas regularmente em sala de aula, favorecendo uma maior percepção auditiva, o que tornaria o aprendizado da língua estrangeira muito mais eficaz. Para tanto, conhecer o Alfabeto Fonético Internacional — The International Phonetic Alphabet (IPA) — é fundamental.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 2006 (adapted).
TEXT 2
The International Phonetic Alphabet (IPA) was first published in 1888 by the Association Phonétique Internationale (International Phonetic Association), whose aim was to devise a system for transcribing the sounds of speech which was independent of any particular language.
Available at: <http://www.internationalphoneticalphabet.org/ipa/>.
Access on: Jul. 10th 2017 (adapted).
ENADE 2017: Based on the information above, analyze the following statements.
I. The National Curricular Guidelines for foreign languages are well articulated and should be applied at brazilian public and private schools.
II. The National Curricular Guidelines propose that listening must be taught with speaking, and reading with writing.
III. The knowledge of IPA improves oral skills.
IV. The studies of all languages are possible through IPA guidelines.
It is only correct whatiis stated in
A) IV.
B) I and II.
C) I, II and III.
D) I, III and IV.
E) II, III and IV.
QUESTÃO 10
ENADE 2017: Analyze the following statements below regarding the cartoon above.
I. lt reflects the fact that much of contemporary literature is fiction.
II. It takes for granted that many contemporary literature works are too close to fiction to be read.
III. It relies on the fact that many contemporary literature works can not be easily classified either as fictional or non fictional.
It is correct whatis stated in
A) II, only.
B) III, only.
C) I and II, only.
D) I and III, only.
E) I, II, and III.
QUESTÃO 11
ENADE 2017: No discurso de Caliban na peça The Tempest, de William Shakespeare, pode-se verificar atitude irônica em relação ao aprendizado da língua inglesa, como no seguinte trecho:
You taught me language; and profit on't
Is, I know how to curse. The red plague rid you
For learning me your language!
SHAKESPEARE, W. The Tempest. In: The Complete Works of Willam
Shakespeare. New York: Barnes & Noble, 1994 (adaptado).
Considerando o trecho apresentado e a aquisição de segunda língua em contextos colonialistas, avalie as afirmações a seguir.
I. A língua do colonizador tem poucas aplicações práticas para o colonizado.
II. O confronto material entre dois povos, que caracteriza processos de colonização, tem reflexo nas instâncias de capital simbólico, em que se inclui a linguagem.
III. O processo de ensino e aprendizagem de língua inglesa é uma ferramenta ideológica essencial no processo de dominação colonial.
É correto o que se afirma em
A) I, apenas.
B) II, apenas.
C) I e III, apenas.
D) II e III, apenas.
E) I, II, III.
QUESTÃO 12
ENADE 2017: In 2016, Bob Dylan was awarded with the Nobel Prize for Literature and the excerpt below is part of his acceptance speech.
“I was out on the road when I received this surprising news [that I had won the Nobel Prize], and it took me more than a few minutes to properly process it. I began to think about William Shakespeare, the great literary figure. I would reckon he thought of himself as a dramatist. The thought that he was writing literature couldn't have entered his head. His words were written for the stage. Meant to be spoken not read. When he was writing Hamlet, I'm sure he was thinking about a lot of diferent things: “Who're the right actors for these roles?” “-How should this be staged?' “Do I really want to set this in Denmark?' His creative vision and ambitions were no doubt at the forefront of his mind, but there were also more mundane matters to consider and deal with. s the financing in place?” “Are there enough good seats for my patrons?” “Where am I going to get a human skull? I would bet that the farthest thing from Shakespeare's mind was the question “Is this literature?”
Like Shakespeare, I too am often occupied with the pursuit of my creative endeavors and dealing with all aspects of life's mundane matters. “Who are the best musicians for these songs?' “Am I recording in the right studio?” “Is this song in the right key?' Some things never change, even in 400 years.
Not once have I ever had the time to ask myself, Are my songs literature?”
So, I do thank the Swedish Academy, both for taking the time to consider that very question, and, ultimately, for providing such a wonderful answer.”
DYLAN, B. Nobel Prize in Literature Banquet Speech. Available at: <http://www.rollingstone.com>. Access on: Jul. 13th 2017 (adapted).
Consider the fragment of Dylan's speech in order to analyze the following statements.
I. Dylan was aware of the literary value of his songs.
II. Dylan was happy for receiving a prize that Shakespeare also did.
III. The Nobel Prize Award meant that the Swedish Academy understood his songs also as literature.
IV. The recognition of the literary value of Iyrics reinforces the importance of using songs and other media as a tool for language teaching.
It is only correct whatis stated in
A) I and II.
B) I and IV.
C) III and IV.
D) I, II and III.
E) II, III and IV
QUESTÃO 13
ENADE 2017: Um dos temas do livro The heart of darkness, de Joseph Conrad, é o modelo de colonização europeu vigente até o início do século XX. No trecho transcrito abaixo, o marinheiro Marlow, um dos personagens da obra, descreve como imagina ter sido a chegada, com o objetivo de colonização, de tripulações de navios romanos à Inglaterra.
“I was thinking of very old times, when the Romans first came here, nineteen hundred years ago — the other day... But darkness was here yesterday. Imagine the feelings of say a commander of a fine — what d'ye call em? — trireme in the Mediterranean, ordered suddenly to the north; run overland across the Gauls in a hurry; put in charge of one of these craft the legionaries — a wonderful lot of handy men they must have been, too — used to build, apparently by the hundred, in a month or two, if we may believe wWhat we read. Imagine him here — the very end of the world, a sea the colour of lead, a sky the colour of smoke, a kind of ship about as rigid as a concertina — and going up this river with stores, or orders, or what you like. Sandbanks, marshes, forests, savages, — precious little to eat fit for a civilized man, nothing but Thames water to drink. Here and there a military camp lostin a wilderness, like a needle in a bundle of hay — cold, fog, tempests, disease, exile, and death — death skulking in the air, in the water, in the bush”
CONRAO, I. The Heart of Darkness. London: Penguin, 2007 (adaptado).
Considerando as informações apresentadas, avalie as asserções a seguir e a relação proposta entre elas.
I. A descrição da Inglaterra como um lugar bárbaro e perigoso para os romanos, civilizados, coloca em perspectiva histórica o colonialismo europeu em decadência no início do século XX.
PORQUE
II. A descrição transcrita é construída a partir da mescla de um tom de exotismo, normalmente utilizado para descrever a África, a Ásia e as Américas, e imagens e cores como cinza e chumbo, associadas a países europeus.
A respeito dessas asserções, assinale a opção correta.
A) As asserções I e II são proposições verdadeiras, e a II é uma justificativa correta da I.
B) As asserções I e II são proposições verdadeiras, mas a II não é uma justificativa correta da I.
C) A asserção I é uma proposição verdadeira, e a II é uma proposição falsa.
D) A asserção I é uma proposição falsa, e a II é uma proposição verdadeira.
E) As asserções I e II são proposições falsas.
QUESTÃO 14
ENADE 2017: I am an American with a difference: I work at the most British of institutions, the BBC. Generally, as an analyst of U.S. affairs, my American accent is an advantage, lending a kind of authentícity to my words.
But there are times when my voice ruffles feathers. This happened to me for the first time while recording a programme last year, when through the studio window I saw my producer wince. "I think you've mispronounced something", she said rather tentatively from the contro! booth. I asked if I had run out of breath at the end of the sentence. Or did I pop a "p” or whistle through an "s"? But my responses only seemed to annoy her. “No, nothing like that", she sniffed. "It's in the last paragraph, the word 'schedule". It sounded, well, quite American.”
Being an American, I pronounced the word with a hard "k": S-K-E-D-U-L-E. I was about to suggest we change the script to read "timetable" or "plan", when my producer put forward a suggestion of her own.
"Let's try that paragraph again, shall we, with the word schedule pronounced correcthy!"
It seemed to me that by insinuating my pronunciation was wrong, rather than simply different, my producer had crossed a line. This was now a question of right and wrong, of whether an American — any American — is capable of speaking the English language properly without faking an Oxbridgeaccent.
"I don't think it's actually wrong to say it this way", I ventured. "Wouldn't I sound ridiculous with my American accent saying schedule the British way?" She was ready for me. "Absolutely not. One should never be afraid to be correct.” By now, the studio manager and producer's assistant were listening intently. My etymology lesson continued: "The 'sch' sound comes from German", my producer said, "as in Schultz or schnitzel."
"I suppose you learned that in schule”", I said sarcastically. The studio manager, an Irishman, let out a litle laugh which was cut short by the producer's sharp gaze. "We are wasting time here", she correctly observed. "Let's move on." Like most linguistic battles between English speaking peoples, this one ended inconclusively, with both sides agreeing essentially to disagree. (I said "timetable" instead of "schedule").
MORAN, M. Listen, you guys, it's my language, too! In: Speak Up. São Paulo,
ed. 101, Aug. 1995 (adapted).
Taking the text above into account, analyze the following statements and the relationship between them.
I. The text depicts a situation in which a speaker of a non British variation of the English language is criticized for using his own language, when it was expected from him to speak with a British accent.
BECAUSE
II. The British producer acted as a "guardian" of the English language according to a false beliefin one unique correct linguistic variation.
Considering these statements, choose the correct option.
A) Statements I and II are true propositions, and II is a correct justification of I.
B) Statements I and II are true propositions, but II is not a correct justification of I.
C) Statement I is a true proposition, and II is a false proposition.
D) Statement I is a false proposition, and II is a true proposition.
E) Statements I and II are false propositions.
QUESTÃO 15
ENADE 2017: During an American Literature survey course at an American university, there was a racial incident at the university library. It was bad enough to make the President of the university send a message condemning racism and improper behavior, and to lead many African American students hold protests and marches on campus.
In the final exam period, the professor responsible for the survey course exhorted students that such incidents show why we need to study literature, specifically literature of diverse voices from the past. He mentioned some texts which directly addressed white readership about the hypocrisy of racial bias, as a prime example of the type of literary work that the offending student, and all students, should be reading so as to interrogate critically their own prejudices and to nullify or respond thoughtfully to such hateful acts. He also encouraged them to be activists in addition to scholars, to speak up against injustice while remembering the lessons of earlier American culture wars.
Asthe ensuing final project presentations demonstrated, he needn't have bothered. The class had already internalized these lessons and applied them to their anthology and literary recovery projects. These projects recovered forgotten or neglected voices and put them into conversation with our world of 2015 or grouped together activist or subversive texts from American writers. Regardless of the topics they chose, these students were making pre-1900 American literature speak to their time as well as to its own. In essence, this was the entire point of the survey course, which, throughout the semester, worked to surface issues of canon: who's in, who's out, and who decides, at what points in history.
THOMPSON, T; TONTI, K. American Literature Time Machine: Toward a Democratic
Canon in the Undergraduate Survey Course.
American Literature: À Jounal of Theory and Practice, v.8, n. 4, p. 14-38, 2017 (adaptado).
Segundo esse texto, o professor de literatura norte-americana repensou o currículo e a sua prática na sala de aula a partir de um incidente ocorrido na universidade onde leciona. A proposta do professor foi
A) estudar em suas aulas de literatura as obras de autores norte-americanos que tratassem do tema do preconceito racial.
B) apresentar a seus alunos as obras canônicas da literatura norte-americana para que pudessem conhecer a cultura daquele país.
C) concentrar-se na leitura de autores oitocentistas norte-americanos que tratassem de ativismo social contra a questão do racismo.
D) trabalhar com a internalização do conteúdo das suas aulas de literatura norte-americana para que se saíssem melhor em seus projetos sociais.
E) resgatar obras e autores do passado que dialogassem com questões socioculturais atuais e cuja leitura levasse a questionamentos críticos acerca de posicionamentos preconceituosos do presente.
QUESTÃO 16
Once upon a midnight dreary, while I pondered, weak and weary,
Over many a quaint and curious volume of forgotten lore —
While I nodded, nearly napping, suddenly there came a tapping,
As of some one gently rapping, rapping at my chamber door.
“Tis some visiter;” I muttered, “tapping at my chamber door —
Only this and nothing more”
Ah, distinctly I remember it was in the bleak December;
And each separate dying ember wrought its ghost upon the floor.
Eagerly I wished the morrow; — vainly I had sought to borrow
From my books surcease of sorrow — sorrow for the lost Lenore —
For the rare and radiant maiden whom the angels name Lenore —
Nameless here for evermore.
And the silken, sad, uncertain rustling of each purple curtain
Thrilled me — filled me with fantastic terrors never felt before;
So that now, to still the beating of my heart, I stood repeating
“"Tis some visiter entreating entrance at my chamber door —
Some late visiter entreating entrance at my chamber door; —
Thisitis and nothing more.”
POE, E. A. The Raven. Disponível em: <https://www.eapoe.org /works/poems/ravent.htm>,
Acesso em: 18 jul. 2017 (adaptado).
ENADE 2017: Considere um professor de língua inglesa que decide trabalhar com poemas em sala de aula.
Nesse contexto, avalie as afirmações a seguir, a respeito dos usos que o professor pode fazer do poema apresentado.
I. Utilizar o esquema de rimas para verificar a percepção de aspectos fonológicos pelos estudantes.
II. Abordar a compreensão textual de gêneros literários pelos estudantes.
III. Avaliar aspectos morfossintáticos.
IV. Verificar se os estudantes compreendem aspectos semânticos, como metáforas.
É correto o que se afirma em
A) II, apenas.
B) I e IV, apenas.
C) II e III, apenas.
D) I, II e IV apenas.
E) I, II, III e IV.
QUESTÃO 17
ENADE 2017: A aprendizagem de língua estrangeira no ensino fundamental não é só um exercício intelectual em aprendizagem de formas e estruturas linguísticas em um código diferente; é, sim, uma experiência de vida, pois amplia as possibilidades de se agir discursivamente no mundo. O papel educacional da língua estrangeira é importante, desse modo, para o desenvolvimento integral do indivíduo, devendo seu ensino proporcionar ao aluno essa nova experiência de vida.
Experiência que deveria significar uma abertura para o mundo, tanto o mundo próximo, fora de si mesmo, quanto o mundo distante, em outras culturas. Assim, contribui-se para a construção e para o cultivo, pelo aluno, de uma competência não só no uso de línguas estrangeiras, mas também na compreensão de outras culturas.
BRASIL Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Lingua Estrangeira. Ensino Fundamental Terceiro é quarto Ciclos. Brasíla, 1998 (adaptado).
Considerando o excerto acima e a relação existente entre o processo de ensino e aprendizagem da língua inglesa nos cursos de Letras e sua aplicação na educação básica, avalie as asserções a seguir e a relação proposta entre elas.
I. Tendo em vista a hegemonia da língua inglesa no contexto acadêmico, científico e cultural, é necessário que projetos de ensino visando a recepção e a produção de textos que abordem a variação e a diversidade da língua inglesa sejam efetivamente implementados nos cursos de graduação em Letras.
PORQUE
II. A aprendizagem da língua inglesa no ensino fundamental preconizada nos parâmetros curriculares tem como um de seus objetivos centrais a promoção de conhecimento acerca de costumes e valores atrelados às diferentes culturas anglófonas para que os estudantes possam, assim, desenvolver uma consciência mais crítica a respeito da diferença entre consumo cultural e transformação social.
A respeito das asserções, assinale a opção correta.
A) As asserções I e II são proposições verdadeiras, e a II é uma justificativa correta da I.
B) As asserções I e II são proposições verdadeiras, mas a II não é uma justificativa correta da I.
C) A asserção I é uma proposição verdadeira, e a II é uma proposição falsa.
D) A asserção I é uma proposição falsa, e a II é uma proposição verdadeira.
E) As asserções I e II são proposições falsas.
QUESTÃO 18
O Romeo, Romeo! Wherefore art thou Romeo?
Deny thy father and refuse thy name.
Or, if thou wilt not, be but sworn my love,
And ll no longer be a Capulet.
Shakespeare, W. Romeo and Juliet. Berkeley: Belmont Press, 2012. Available at: <http://nfs sparknotes.com/romeojuliet>. “Access on: Jul. 16th 2017 (adapted).
ENADE 2017: Considering the text above, analyze the following statements.
I. “Thou”, “thy” and “art” are archaic forms for “you”, “your” and “are”, respectively.
II. Inthis excerpt of the play, Juliet is speaking to Romeo, giving him two alternatives of what to do.
III. The words “thou” and “love” rhyme.
IV. The excerpt “And ll no longer be a Capulet” can be rephrased as “And | won't be a Capulet any longer” with no change in meaning.
It is only correct whatis stated in
A) I and III.
B) I and IV.
C) II and III.
D) I, II and IV.
E) II, III and IV.
QUESTÃO 19
ENADE 2017: A riqueza e a variedade dos gêneros do discurso são infinitas, pois a variedade virtual da atividade humana é inesgotável, e cada esfera dessa atividade comporta um repertório de gêneros do discurso que vai diferenciando-se e ampliando-se à medida que a própria esfera se desenvolve e fica mais complexa.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997 (adaptado).
Com base no texto apresentado e considerando a concepção de língua como prática social, avalie as afirmações a seguir no que diz respeito ao ensino de língua inglesa na educação básica.
I. Promover situações pedagógicas que auxiliem na identificação das características dos diferentes tipos de discurso é relevante estratégia para a compreensão da língua falada.
II. No ensino da língua inglesa, é importante que os estudantes compreendam que os gêneros de discurso se associam às mudanças ocorridas nos diferentes contextos sociais.
III. Imagens, entrevistas, e-mails e charges são exemplos de gêneros de discurso e podem ser contemplados no ensino da língua inglesa.
É correto o que se afirma em
A) I, apenas.
B) II, apenas.
C) I e III, apenas.
D) II e III, apenas.
E) I, II e III.
QUESTÃO 20
TEXT 1
Technology is a tool. It's not a learning outcome. Too often do we get distracted by all the activíties and actions we can perform with a tablet or some other device. They are all exciting things, to be sure. But these are not actually learning outcomes. You could have a 1:1 tablet classroom where your students create a bazillion (it's a word, I swear) presentations all about how much they're learning.
But they're not really learning. They're using a device.
Don't get me wrong, you can do a lot of good with technology in the classroom. That's the whole reason edtech sites exist. But technology is a tool that's meant to be added to your toolbox just like anything else.
It may be a powerful tool, but it's a tool nonetheless.
Disponível em: <htt://appliedsciencesfoundation-.org/>. Acesso em: 15 jul. 2017 (adaptado).
TEXTO 2
Educational applications let students experience a new learning culture. The teacher is no longer the sole, mono-directional provider of knowledge. Rather, they play the role of an equal participant within a community of practice; everybody can learn from their peers within the context of Web 2.0 scenarios.
By constantly communicating and collaborating with other group members, everyone will automatically get reflective input and feedback on their english as a foreign language (EFL) performance. Many Web 2.0 apps support democratic learning settings where students form an intensive collaboration with their teacher or, even better, with a coach. This more egalitarian learning environment usually generates a very positive attitude towards learning a language.
STRASSER, T. Mind the app!: inspiring internet tools and activities to engage your students. Rum: Helbling Languages, 2012 (adaptado).
ENADE 2017: Em relação a esse tema, avalie as afirmações a seguir, a respeito das ideias expressas nos dois textos
I. Cada texto atribui papéis diferentes ao professor no contexto de uso de tecnologia na aprendizagem.
II. As ferramentas tecnológicas são mais valorizadas do que o processo de aprendizagem.
III. A tecnologia pode ser útil no processo de aprendizagem.
IV. O professor deve ser tecnicamente treinado para o uso de tecnologias.
É correto apenas o que se afirma em
A) I e II.
B) I e III.
C) III e IV.
D) I, II e IV.
E) I, III e IV.
QUESTÃO 21
TEXT 1
So why does this matter for the english as a second language (ESL) teacher? Because podcasts are a great resource for your classroom. You can use podcasts lots of different ways to help your students in their journey to learn English. And there's one other great reason teachers love podcasts. They're FREE! So if You want to learn how to use podcasts with your ESL students, here are some thoughts on how to do that.
Avallable at: <http://busyteacherorg/22450-podcasts-est-classroom-top-9-ways.htmb>.
Access on: Jul. Sth 2017 (adapted).
TEXT 2
Hear something you like and think other people will like it too? You can share podcasts to social media and more! You can share the podcast itself or individual episodes.
Launch the podcasts app from your home screen. Tap the podcast or episode you'd like to share. Tap the share button. It's a box with an upward arrow. Tap the method you'd like to use to share the podcast or episode. Share as you would normally.
Available at: <https://www.imore.com/apple-podcasts>. Access on: Jul. Sth 2017 (adapted).
TEXT 3
Available at: <http://www glasbergen.com>.
Access on: Jul. Sth 2017 (adapted).
ENADE 2017: Analyze the following statements regarding the texts above.
I. Texts of the same genre as text 3 are meant to entertain through humor while expressing social criticism.
II. Text 1 can be classified as persuasive, because the author tries to convince the reader to adopt their position on an issue.
III. The purpose of text 2 is to encourage or persuade teachers to create their own podcasts.
IV. Understanding textual genres is important for students to learn from what they read.
It is only correct what is stated in
A) I and II.
B) II and III.
C) III and IV.
D) I, II and IV.
E) I, III, and IV.
QUESTÃO 22
ENADE 2017: No que se refere ao uso do celular em sala de aula, o objetivo do texto é
A) alertar para a disparidade entre a expectativa do professor e a predisposição dos alunos quanto ao uso do celular com fins pedagógicos.
B) demonstrar que o uso do celular nas aulas de inglês prejudica o processo de ensino e aprendizagem da língua.
C) defender que professores usem o celular para gravar as aulas de língua inglesa.
D) informar que o uso da internet no celular é proibido em ambientes educacionais.
E) incentivar o uso do celular para jogos eletrônicos em sala de aula.
QUESTÃO 23
ENADE 2017: Some literary theory has indeed been excessively in-group and obscurantist, and this book represents one attempt to undo that damage and make it more widely accessible. But there is another sense in which such theory is the very reverse of elitist. What is truly elitist in literary studies is the idea that works of literature can only be appreciated by those with a particular sort of cultural breeding. There are those who have literary values in their bones, and those who languish in the outer darkness.
One important reason for the growth of literary theory since the 1960s was the gradual breakdown of this assumption, under the impact of new kinds of students entering higher education from supposedly `uncultivated' backgrounds. Theory was a way of emancipating literary works from the stranglehold of a `civilized sensibility', and throwing them open to a kind of analysis in which, in principle at least, anyone could participate.
Those who complain of the difficulty of such theory would often, ironically enough, not expect to understand a textbook of biology or chemical engineering straight off. Why then should literary studies be any different? Perhaps because we expect literature itself to be an 'ordinary' kind of language instantly available to everyone; but this is itself a very particular 'theory' of literature. Properly understood, literary theory s shaped by a democratic impulse rather than an elitist one; and to this extent, when it does lapse into the turgidly unreadable, it is being untrue to its own historical roots.
EAGLETON, T. Literary Theory: an introduction. Minneapolis: The University of Minnesota Press, 1996 (adaptado).
Segundo o texto, o crescimento da área da teoria literária deve-se
A) à tentativa de desfazer os prejuízos originados por algumas correntes da teoria literária excessivamente endógenas e obscuras.
B) à crescente facilidade da linguagem dos textos de teoria literária em comparação com a dificuldade dos de outras áreas do saber.
C) ao rompimento paulatino com a ideia de literatura limitada aos que possuem grande sensibilidade e valores literários de berço.
D) ao acesso à alta cultura por parte dos alunos universitários de diferentes classes sociais.
E) ao caráter emancipatório das teorias surgidas a partir dos anos 1960.
QUESTÃO 24
ENADE 2017: Já se tornou trivial a ideia de que os gêneros textuais são fenômenos históricos, profundamente vinculados à vida cultural e social. Fruto de trabalho coletivo, os gêneros contribuem para ordenar e estabilizar as atividades comunicativas do dia a dia. São entidades sociodiscursivas e formas de ação social incontornáveis em qualquer situação comunicativa.
No entanto, mesmo apresentando alto poder preditivo e interpretativo das ações humanas em qualquer contexto discursivo, os gêneros não são instrumentos estanques e enrijecedores da ação criativa. Caracterizam-se como eventos textuais altamente maleáveis, dinâmicos e plásticos. Surgem emparelhados a necessidades e atividades socioculturais, bem como na relação com inovações tecnológicas, o que é facilmente perceptível ao se considerar a quantidade de gêneros textuais hoje existentes em relação a sociedades anteriores à comunicação escrita.
MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A (Orgs.). Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucema, 2002 (adaptado).
Considerando o texto apresentado, avalie as afirmações a seguir, referentes à relação entre os gêneros textuais e o processo de ensino e aprendizagem da língua inglesa.
I. Tendo em vista que todos os textos se manifestam sempre na forma de um ou outro gênero, a ênfase dos Parâmetros Curriculares Nacionais em relação ao trabalho com o texto na base dos gêneros orais ou escritos é importante para que o aluno tenha um maior conhecimento a respeito do funcionamento da língua inglesa em seus diversos e autênticos contextos de uso.
II. O uso de gêneros textuais no processo de ensino e aprendizagem da língua inglesa é uma ferramenta valiosa no estudo da variação e da mudança linguística, visto que novos gêneros se ancoram em gêneros já existentes: o gênero e-mail tem os seus antecessores nas cartas (pessoais, comerciais, etc.) e nos bilhetes.
III. E-mails e chats eletrônicos são exemplos de gêneros emergentes da mídia virtual que possibilitam e redefinição de aspectos centrais na observação da linguagem, como a relação entre a oralidade e a escrita.
É correto o que se afirma em
A) I, apenas.
B) II, apenas.
C) I e III, apenas.
D) II e III, apenas.
E) I, II e III.
QUESTÃO 25
Action Research is a disciplined process of
inquiry conducted by and for those taking the
action. The primary reason for engagingin Action
Research is to assist the “actor” in improving
and/or redefining his or her actions.
SAGOR, R. Guiding School Improvement with Action Research.
Alexandria: ASCD, 2000. Available at: <http://vwww.ascd.org>.
Access on: Jul. 16th 2017 (adapted).
ENADE 2017: Considering the text and the image above, choose the correct option.
A) The action taken in this type of research is an intervention that will be later assessed in terms of effectiveness through observation and reflection.
A) Inaction research applied to the classroom, the “actor” is the student, and the research aims to improve his/her actions.
B) Action research is linear and, therefore, ends when the practice of the actor becomes statistically improved.
C) Due to its qualitative nature, action research is conducted informally and lacks specific techniques.
D) Action research is a rigorous research method unsuitable for classroom environment.
QUESTÃO 26
Many students having difficulty understanding Shakespeare would be surprised to learn that he wrote in Modern English, but Elizabethan English has much more in common with our language today than it does with the language of Chaucer. Many familiar words and phrases were coined or first recorded by Shakespeare. Newcomers to Shakespeare are often shocked at the number of clichés contained in his plays, until they realize that he coined them and they became clichés afterwards. "One fell swoop," "vanish into thin air,” and "flesh and blood" are all Shakespeare's.
One major factor which influenced the language and served to separate Middle and Modern English was the Great Vowel Shift, a change in pronunciation that began around 1400. While Modern English speakers can read Chaucer with some difficulty, Chaucer's pronunciation would have been completely unintelligible to the modern ear. Shakespeare, on the other hand, would be accented, but understandable. Vowel sounds began to be made further to the front of the mouth and the letter “e" at the end of words became silent. Chaucer's Lyf (pronounced "leef”) became the modern life. In Middle English, five was pronounced "feef”, and down was pronounced "doon".
Avallable at: <http:/fwvww.anglik net/englishlanguagehistory.htmo.
“Access on: Jul. 19th 2017 (adapted).
ENADE 2017: Considering the excerpt above about the history of English, choose the correct option.
A) Chaucer's English was influenced by the Great Vowel Shift.
B) “One fell swoop” is an example of a cliché used in English during Chaucer's time.
C) The examples used to explain the Great Vowel Shift show that long vowels became diphthongs.
D) Chaucer and Shakespeare are two writers who produced English literature at the same period.
E) It would be easier to listen to Chaucer's English than to Shakespearean English due to the Great Vowel Shift.
QUESTÃO 27
ENADE 2017: O que vemos na maioria das salas de aula, sobretudo de língua estrangeira, são avaliações que medem em separado os conhecimentos e as habilidades na língua-alvo, sempre de forma restrita e descontextualizada. Temos como exemplo o que geralmente se faz com os testes de múltipla escolha, os de preencher lacunas ou os de verdadeiro ou falso, em que os itens linguísticos são testados independentemente do contexto e de sua relação com os demais itens da língua. Esses são denominados testes de itens isolados.
Mas como proceder se quisermos ter acesso ao que os alunos podem fazer com a língua inglesa, e não apenas ao que sabem sobre ela? Para isso, devemos considerar os instrumentos de avaliação direta, tecnicamente chamados de testes de desempenho. Ao contrário dos testes de itens isolados, que avaliam o conhecimento segmentado em partes, os testes de desempenho pressupõem que o conhecimento seja uma rede integrada e que, portanto, deva ser avaliado em sala de aula em situações de uso semelhantes âquelas da vida real. Para a área de línguas estrangeiras, isso significa levar o aluno a interagir e agir na língua, sendo testado na sua capacidade de produção da língua, não somente no seu reconhecimento das estruturas gramaticais e do léxico. São exemplos disso os testes em que se solícita ao aluno que use seus conhecimentos de língua para apresentar-se, descrever fatos ou lugares, aceitar ou recusar convites, convencer, reclamar etc.
FORTES, M.5; ZILLES, A. M. . Avaliação: uma refleão. In: LIMA, D. C. (Org)). Ensino e aprendizagem de língua inglesa: conversas com especialistas.
São Paulo: Parábola Editorial, 2009 (adaptado).
Considerando o texto apresentado, avalie as afirmações a seguir.
I. Testes de itens isolados permitem acesso à compreensão que o aluno tem das regras gramaticais, por exemplo, se, e até que ponto, ele é capaz de identificar e de aplicar a regra de uso do -s (3º pessoa do singular do presente simples) ou as regras que regem os plurais regulares e irregulares da língua inglesa.
II. Testes de desempenho possibilitam avaliar o grau de compreensão que o aluno tem do uso da língua inglesa como ação social, isto é, o quanto ele é capaz de usar a língua para agir no mundo, aplicando o conhecimento acerca das estruturas gramaticais e do léxico da língua em diferentes contextos de uso e com diferentes propósitos.
III. O professor comprometido com a educação e com a promoção da cidadania usa formas de avaliação que lhe permitam verificar tanto o que o aluno sabe sobre a língua, como também, sobretudo, o que ele é capaz de fazer com a língua que aprendeu.
É correto o que se afirma em
A) I, apenas.
B) II, apenas.
C) I e III, apenas.
D) II e III, apenas.
E) I, II e III.
QUESTÃO 28
Disponível em: <http://supportingealdlearners.blogspot.com.br>.
Acesso em: 15 jul. 2017.
ENADE 2017: Krashen's theory of second language acquisition consists of five main hypotheses: the Acquisition-Learning hypothesis, the Monitor hypothesis, the Input hypothesis, the Natural Order hypothesis, and the Affective Filter hypothesis.
The Affective Filter hypothesis, embodies Krashen's view that a number of “affective variables” play a facilitative, but non-causal, role in second language acquisition. These variables include: motivation, self- confidence and anxiety. Krashen claims that learners with high motivation, self-confidence, a good self-image, and a low level of anxiety are better equipped for success in second language acquisition.
Low motivation, low self-esteem, and debilitating anxiety can combine to “raise” the affective filter and form a “mental block” that prevents comprehensible input from being used for acquisition.
SCHUTZ, R. Stephen Krashen's Theory of Second Language Acquisition. In: English Made in Brazil.
Disponível em: <http://sk.com.br/sk-krash.html>. Acesso em: 16 jul. 2017 (adaptado).
Considerando o cartum e o excerto apresentados, avalie as asserções a seguir e a relação proposta entre elas.
I. Quanto mais alto estiver o Filtro Afetivo do aprendiz, mais bem sucedido poderá ser o processo de aquisição de uma segunda língua.
PORQUE
II. Uma língua pode ser adquirida com maior facilidade e eficácia em situações comunicativas do mundo real, permitindo que o aprendiz esteja mais aberto ao processo de input.
A respeito dessas asserções, assinale a opção correta.
A) As asserções I e II são proposições verdadeiras, e a II é uma justificativa correta da I.
B) As asserções I e II são proposições verdadeiras, mas a II não é uma justificativa correta da I.
C) A asserção I é uma proposição verdadeira, e a II é uma proposição falsa.
D) A asserção I é uma proposição falsa, e a II é uma proposição verdadeira.
E) As asserções I e II são proposições falsas.
QUESTÃO 29
Disponível em: <http://www.toondoo.com/cartoon/1248705>. Acesso em: 12 jul. 2017 (adaptado).
ENADE 2017: O uso das tecnologias digitais ainda representa um desafio em muitos contextos escolares. O cartum a apresentado ilustra um ponto de vista unilateral desse contexto complexo.
Assinale a opção que representa o ponto de vista do cartum.
A) Os estudantes que dominam várias formas de tecnologias digitais são os principais responsáveis pela atualização do processo de ensino e aprendizagem de língua inglesa.
B) A escola e o professor demonstram resistência em integrar as tecnologias digitais que estão à disposição dos estudantes ao contexto escolar.
C) As escolas dispõem de acesso às tecnologias digitais para os estudantes e professores, para fins educacionais e recreativos.
D) Os estudantes demonstram não possuir multiletramentos necessários aos usos de tecnologias digitais para fins educacionais.
E) A escola dispõe de tecnologias digitais, porém, o professor não detém o domínio para utilizá-las no ambiente escolar.
QUESTÃO 30
ENADE 2017: In the fall of 1999, Allyson Young, a high school English teacher in Charlottesville, Virginia, was having difficulty teaching writing with two of her applied level ninth-grade English classes. In addition to her students struggling with fluency and poor writing skills, they posed behavior problems for each other.
Through a partnership with the English Education program at the University of Virginia, Young began to use an online portfolio tool with the students in this particular class to facilitate the teaching of writing and enhance the writing process and writing workshop. In addition to the excitement and enthusiasm the students expressed for being able to pilot new technology and to use the school's computer lab, they also responded by successfully engaging in drafting, conferencing, revising, editing, and publishing their writing.
The focus was now on the writing rather than cutting each other down. Students began to consistently getwriting down on paper and complete drafts. Fluency was a major problem, but their fluency improved over time with the online feedback they were receiving from their peers. Their drafts not only became longer, but they improved in terms of content and quality too.
YOUNG, C A; BUSH,1. Teachingthe Engish language arts wth technclogy. a crtical approach and pedagogical framewort. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, v. 4, n.1, p. 1-22, 2004 (adaptado).
Considerando o texto apresentado, avalie as asserções a seguir e a relação proposta entre elas.
I. O caso relatado motiva os professores a estarem em constante processo de avaliação, tanto da aprendizagem do aluno quanto de sua prática pedagógica, para que possam fazer intervenções por meio do ensino.
PORQUE
II. O feedback da professora, por meio da correção dos textos de cada aluno, contribuiu significativamente para o aprimoramento da escrita dos alunos, demonstrando que a constatação de um problema em sala de aula deve ser o ponto de partida em busca de opções para solucioná-lo.
A respeito dessas asserções, assinale a opção correta.
A) As asserções I e II são proposições verdadeiras, e a II é uma justificativa correta da I.
B) As asserções I e II são proposições verdadeiras, mas a II não é uma justificativa correta da I.
C) A asserção I é uma proposição verdadeira, e a II é uma proposição falsa.
D) A asserção I é uma proposição falsa, e a II é uma proposição verdadeira.
E) As asserções I e II são proposições falsas.
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